Klikkihuoraamista tapahtuu myös valtamediassa

peilausEilen usean ison median päätoimittajat ottivat voimakkaasti kantaa huuhaajulkaisuja vastaan. Se on loistava asia, tosin epäilen että ne jotka julkaisevat noita huuhaajulkaisuja ja ne jotka lukevat niitä, eivät lotkauta korviaankaan tälle kannanotolle. Silti selvä kannanotto on ehkä näinä aikoina tehtävä, ihan vaan jotta ”kunnon kansalaiset” pikkuhiljaa huomaisivat, että kaikki nettijulkaisut tosiaan eivät seuraa hyvää journalistista tapaa. Osa tosiaan valehtelee tai pyrkii totuutta vääristämällä aiheuttamaan voimakkaita reaktioita johonkin tiettyyn agendaan liittyen.

Mielestäni kuitenkin useat näistä mediataloista, joita nämäkin päätoimittajat edustavat, sekä heidän ”vakavasti otettavat” kilpailijansa/kollegansa ovat yhtälailla sortuneet klikkihuoraamiseen ja pyrkivät yhä enemmän huomiota herättäviin otsikkoihin, jotka eivät aina totuutta siteeraa sanantarkasti tai neutraalisti. Eivät kaikki, mutta valitettavan suuri osa heistä. Seuraan useita isoja ja pieniä verkkojulkaisuja ja myös jonkin verran painettua mediaa ja nämä hyvää tapaa seuraavat julkaisut sortuvat itse asiassa harmillisen usein tähän. En usko kuitenkaan, että tämä olisi välttämättä aina ”talon tapa” vaan enemmänkin yksittäisten toimittajien halu saada tilastojaan kovemmiksi tai herättämään tyyppisiä reaktioita. Mikä motiivi tässä on, en tiedä, ehkä turvata oma työpaikka tai ajaa jotankin henkilökohtaista asiaa eteenpäin. Lisäksi olen nähnyt kun eräät toimittajat selkeästi eivät vaivaudu syventymään aiheeseen tarpeeksi, vaan lähtevät omien mielipiteidensä ohjaamana painottamaan eri asioita hyvinkin herkissä tilanteissa. Sen huomaa varsin hyvin siinä vaiheessa kun jokin julkaisu lähtee ajamaan jotakin asiaa, josta sinulla itsellä on laaja tuntemus ja kenties eriävä mielipide.

Tämä ei siis mielestäni tarkoita sitä, että kaikki media on saatanasta. Ei tietenkään! Lähinnä haluaisin taas muistuttaa, että katsotaanpa peiliin samalla kun heitellään kiviä muiden päälle. Minusta huuhaajulkaisut ovat täyttää kuraa, jos joku ei vielä tunnista niitä, niin se alkaa olla jo ihan tietoinen valinta lukijalta. Mutta kun ammattimaiseen journalismiin perustuvat julkaisut klikkihuoraavat lukijoita, niin silloin ollaan menty metsään ja pahasti. Eihän alennuta siihen?

Author: Laura

Share This Post On

Submit a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *